New York - 2 år senare

Tänkte att det var dags att göra något jag tänkt på ett tag - nämligen blogga lite igen. Så till att börja med så tänkte jag berätta lite om några coola grejer jag gjort de senaste åren.

Den 28 januari 2016 flyttade jag till New York för att göra ett internship genom Kilroy Travel. Efter många månader med förberedelser i form av intervjuer, visumfixande, hitta boende och boka resan var det äntligen dags och jag minns hur nervös jag var. Jag landade sent på kvällen och hade bokat ett hotellrum den första natten för att mitt rum i lägenheten med mina roommates var omöblerad. Så efter att ha åkt i en liten turistbuss över Manhattan bridge med den klassiska utsikten över Manhattan var det dags att sova och göra mig redo för första mötet med mina roommates!

Jag tog taxi första dagen för att jag var för nervös för att ge mig på tunnelbanan med all min packning, så jag kom fram ganska snabbt till mitt nya hem - 3rd avenue / 14th street vilket ligger nästan vid Union Square. Jag bodde tillsammans med tre amerikanska tjejer så det var minst sagt annorlunda. Jag hade ganska svårt att hitta ord i vardagliga konversationer i början men det gav sig snabbt! De första dagarna innehöll IKEA-besök där jag köpte en för stor sängram, så efter många om och men och tillbakalämnade varor till IKEA så hade jag bara min madrass på golvet i en nisch, så det blev ganska mysigt ändå. Mina roommates var imponerade av mina inredningsskills dock och tyckte att mitt rum såg ut som en post på pinterest ;)

Jag promenerade även omkring i vårt kvarter för att lära mig hitta lite, hann med mitt första besök på Whole Foods (grym mataffär) och promenerade fram och tillbaka till jobbet för att se hur lång tid det tog. Ca 40 min så under mina månader på internshipet så snittade jag 9 km per dag haha. Mitt internship var på ett litet byggföretag som renoverade lägenheter, kontor och butiker på Manhattan och jag fick se väldigt mycket coola behind the scenes i staden.

Under den första tiden på jobbet så tog det ett tag att komma in i framförallt att räkna allt i inches och feet. Det var dessutom en helt annan företagskultur där då det inte var ovanligt att min chef bad folk komma fram till hans skrivbord i det öppna kontorslandskapet för att sedan skälla ut dem inför alla som satt där vilket var väldigt.. spännande. Det var dock väldigt lärorikt och väldigt coolt att se projekten de hade, nedan är en bild på en lobby till ett bostadshus samt bilder från en exklusiv butik vi renoverade.
Även om jobbet i sig var coolt och en väldigt rolig upplevelse så var det ju staden och allt vad den innebar som var det allra bästa! Jag försökte varje dag att gå olika vägar hem för att se så mycket som möjligt, och jag är väldigt glad att jag bodde i det området jag gjorde för jag hade så nära till allting och det var ett väldigt fint område att promenera i. Första månaden köpte jag ett prova på-medlemskap hos en yoga-studio tillsammans med mina roommates så jag ägnade mig åt det på kvällarna efter jobbet. Det var kul att prova på en riktig yogastudio och om det inte hade varit så dyrt kanske jag skulle fortsatt ;) Istället så provade jag på kick-boxning en månad samt höll mig till löpning. East village ligger ju ganska långt ner på Manhattan så jag hade nära att springa i både East river park och Hudson river park. Väldigt fint!
Det var så himla många gånger på väg hem från jobbet som jag bara tittade upp mot alla skyskrapor och kände att "wow, jag är verkligen här". Att promenera förbi Empire state building eller Flatiron building varje dag kändes ganska overkligt.

Något som jag absolut inte trodde när jag flyttade dit var att det skulle kännas så säkert att promenera även sent på kvällen/natten. Nu befann jag mig ju kanske inte i något av de "sämre" områdena kvällstid, men jag kunde promenera alldeles ensam utan att känna mig rädd alls faktiskt på grund av att det är så mycket folk i rörelse hela tiden. Ganska skönt faktiskt!

Hann även med besök från vänner, både från Canada och hemma från Sverige vilket var väldigt kul! Jag och Malikah (från Canada) hängde i en vecka när jag var ledig från jobbet, och vi hann med massa turistgrejer som att posa på "the steps" från Gossip Girl, äta underbar mat i China Town, dricka vin i Central Park, äta cupcakes från Magnolias, åka på hike upstate och ta tusentals selfies över hela Manhattan. En riktigt rolig vecka!

Även Clara kom och hälsade på från Sverige och vi hann också med en massa turistaktiviteter, promenera över Brooklyn Bridge, gå på konsert med Carly Rae Jepsen, äta massa god mat och hänga i Central Park. Så himla kul att få besök hemifrån som också är "turister" så man får göra lite sånt också ;)

Efter fem månader var det dags att åka hem igen, och även om jag tyckte det var supercoolt att bo i New York och jag gärna skulle vilja åka tillbaka, så är det nog inte en plats jag skulle vilja på permanent på. Det blir lite jobbigt efter fyra månader att aldrig riktigt se solen, och att det aldrig är riktigt tyst. Men det var absolut en supercool upplevelse och om ni funderar på att göra samma sak skulle jag rekommendera det utan tvekan! Har säkert missat massor, om ni vill veta mer om något lämna en kommentar så kanske jag kan skriva lite mer om just den delen :)

Dessutom ledde denna resa till att jag träffade världens bästa kille, mer om det i andra inlägg dock. SÅ jag är verkligen så glad att jag gjorde denna resa!

Follow my blog with Bloglovin
 

Kommentarer:

1 Linnea Byström:

Woho! Vad glad jag blev när detta dök upp i Bloglovin, som på den gamla goda tiden haha

Svar: Haha! Jaa nu saknas ju bara att man kommer till din blogg igen när man klickar på ditt namn ;)
Emelie.

Kommentera här: